Omavalvontasuunnitelma

Omavalvonnan tavoitteina ovat palvelun asianmukaisuuden ja laadun varmistaminen, asiakasturvallisuuden takaaminen sekä lainmukaisuuden varmistaminen.

Palveluntuottajan ja palveluyksikön perustiedot

Yritys: DiFix Urheiluhieronta

Palveluyksikön nimi: DiFix Messillä

Y-tunnus: 3211990-3

Yrityksen ja palveluyksikön osoite: Messiläntie 240, 15980 Hollola

Palvelut, toiminta-ajatus ja toimintaperiaatteet

Yritys DiFix tarjoaa palveluyksikössään hierontaa suoraan yksityisasiakkaille. Palveluyksikkö on erikoistunut etenkin urheiluhierontaan. Yksikön toiminta-ajatuksena on tarjota laadukkaita ja asiakaslähtöisiä palveluja, jotka tukevat asiakkaiden hyvinvointia, jaksamista ja terveyttä. Palveluja tarjotaan palveluyksikön vastaanotolla Päijät-Hämeen hyvinvointialueella.

Vuosittainen asiakasmäärä n. 100-150 vuodessa.

Palveluyksikön vastuuhenkilö: Dmitry Savin, 0505281668, info@difix.fi

Palveluiden laatu

Laadunvalvontaa toteutetaan seuraamalla asiakaspalautetta ja tekemällä niiden perusteella kehittäviä toimenpiteitä.

Palveluyksikön työntekijä on koulutettu terveydenhuollon ammattilainen. Työntekijä käy vuosittain täydennyskoulutuksissa ylläpitäen omaa osaamistaan. Asiakasturvallisuus varmistetaan käyttämällä ammattikäyttöön tarkoitettua välineistöä ja käyttämällä niitä vain siihen suunniteltuihin tarkoituksiin, huolehtimalla päivittäisestä tilojen hygieniasta, asettamalla laitteet käyttökieltoon, jos ne vioittuvat ja voisivat aiheuttaa vaaraa.

Näistä vastaa palveluyksikön vastuuhenkilö.

Asiakkaan asema ja oikeudet

Asiakkaiden pääsy palveluihin varmistetaan tarjoamalla selkeät yhteystiedot ja aukioloajat yrityksen verkkosivuilla. Ajanvaraus voidaan tehdä sähköisen ajanvarausjärjestelmän kautta ympäri vuorokauden tai puhelimitse arkipäivisin klo 10-14. Verkkosivusto sisältää yksityiskohtaiset tiedot yrityksen tarjoamista palveluista.

Hoitosuunnitelma esitetään asiakaalle ensimmäisellä vastaanottokerralla, ja sitä täydennetään hoitokertojen yhteydessä Ajas-järjestelmään, kuitenkin viimeistään viiden päivän kuluessa käynnistä. Asiakkaalla on mahdollisuus vaikuttaa hoitosuunnitelmaan, saada lisätietoa tehtävistä hoitotoimenpiteistä ja esittää toiveita. Kaikki hoitotoimenpiteet tehdään asiakkaan suostumuksella. Hoitokertomukset kirjataan asianmukaisesti Ajas-järjestelmään, mikä takaa tietojen saatavuuden, jatkuvuuden ja turvallisuuden.

Jos asiakas kokee tulleensa väärin hoidetuksi tai kohdelluksi, hänen tulee olla yhteydessä yksikön potilasasiavastaavaan, joka on palveluyksikön vastuuhenkilö.

Muistutusten käsittely

Asiakkaiden reklamaatiot käsitellään viivytyksettä, kuitenkin kahden viikon kuluessa. Näiden käsittelystä vastaa palveluyksikön vastuuhenkilö.

Henkilöstö

Palveluyksikössä toimii yksi työntekijä, joka on Valviran Julkiterhikkiin rekisteröity koulutettu hieroja. Työntekijä kouluttautuu vähintään kerran vuodessa jatkokoulutuksissa.

Työntekijällä on oltava voimassa vähintään EA1-tason ensiapukoulutus. Tiloissa toimivilla on tiedossaan sammutuslaitteiden, sähköpääkeskuksen, yksikön vesisulun sijainnit sekä pää- ja varapoistumistiet.

Asiakastietojärjestelmän käyttö tapahtuu tietoturvan, lakien ja asetusten mukaisesti. Jokaiselle asiakaalle tehdään henkilökohtainen hoitosuunnitelma ja käyntikirjaukset, jotka kirjataan asianmukaisesti Ajas-järjestelmään. Vastuuhenkilö on kouluttautunut järjestelmän käyttöön ja potilaskirjaamisen käytäntöihin.

Asiakastyöhön osallistuvan henkilöstön riittävyyden seuranta

Asiakastyötä tekee yksi työntekijä, joka palvelee ajanvarauksen perusteella. Aikoja tulee tarjota viimeistään neljän viikon päähän ajanvaraushetkestä, pois lukien sairauslomasta johtuvat poikkeustilanteet.

Monialainen yhteistyö ja palvelun koordinointi

Yhteistyö asiakkaan kanssa tapahtuu pääsääntöisesti puhelimitse ja sähköpostitse. Potilastiedot kirjataan Ajas-järjestelmään. Palveluyksikkö ei lähetä potilastietoja sähköpostitse.

Toimitilat- ja välineet

Asiakastilat ovat 50 m², ja ne sisältävät odotustilan, WC:n sekä hoitohuoneen. Ovet ovat kulunvalvottuja.

Hoitotilan yksityisyys on suojattu visuaalisesti muilta asiakkailta. Hoitotilassa on sähköinen hoitopöytä sekä harjoitteluvälineitä, kuten kahvakulla, pilatesrulla ja trigger pallot, jumppamatto, terveydenhuoltoon suunniteltu tractiovyö, alipainekupit, fascia raudat sekä akupunktioneuloja.

Hoitopöydässä on puristumisriski, joten sen normaalia käytön ohjeita on noudatettava. Akupunkitoneuloilla tulee olla voimassaoleva päiväys.

Palveluyksikön vastuuhenkilö vastaa sähkölaitteiden, ensisammutusvälineiden tarkastuksista ja saatavuudesta sekä poistumisteiden kunnosta. Palveluyksikössä työskentelevä tarkistaa ja huolehtii päivittäin työvälineidensä kunnosta, työtilojen siisteydestä ja hygieenisyydestä sekä poistumisteiden esteettömyydestä.

Akupunktioneulat tulee säilyttää asianmukaisessa neula-astiassa ja ne hävitetään paikallisen apteekin kautta.

Tietojärjestelmät ja teknologian käyttö

Palveluyksikössä asiakastietoja käsitellään ja ne kirjataan Ajas-järjestelmän. Ajas on A1-luokan potilaskirjausjärjestelmä. Kirjauksiin vaaditaan vahva tunnistautuminen.

Asiakastietolain mukainen tietoturvasuunnitelma on laadittu 1.5.2024, ja siitä vastaa palveluyksikön vastuuhenkilö.

Julkaiseminen, toteutumisen seuranta ja päivittäminen

Omavalvontasuunnitelma on julkaistu yrityksen verkkosivuilla osoitteessa www.difix.fi/omavalvontasuunnitelma

Jos omavalvontasuunnitelmassa havaitaan puutteita, tulee ne korjata kahden viikon kuluessa virheiden havaitsemisesta.

Omavalvontasuunnitelma on hyväksytty 1.5.2024. Laatijana Dmitry Savin, DiFix Urheiluhieronta